top of page
Keresés
  • Szerző képeDronipar Blog

Drónos permetezés I. rész - A kezdetek

Frissítve: 2018. okt. 21.



Főleg mezőgazdasági megrendelésekkel keresett drónszolgáltatóként már a kezdetektől éreztük, hogy előbb vagy utóbb bele kell kóstolnunk a drónos permetezés rohamosan fejlődő világába. Engem személy szerint azonnal lenyűgöztek az ipari drónok - köztük a permeteződrónok - méretükkel, teljesítményükkel és hatékonyságukkal. Éreztem, hogy ezek már kő kemény munkagépek, itt már teljesen elválik egymástól a hobbi és a megélhetés.


Tavasszal már ízlelgettük a DJI permetezőjét, az Agras MG-1-et, azonban szolgáltatóként kicsit éretlennek tűnt a piac ahhoz, hogy kitermelje az árát. Majd jövőre, gondoltam, sőt addigra a technológia is nyilván fejlődik és talán kedvezőbb áron lehet hozzájutni az előző évi modellhez - mint ahogy a Phantom-ok/Mavic-ek esetén.

A nyár előrehaladtával azonban ismét előkerült a gondolat és elkezdtünk elérhetőbb alternatívák után kutatni, így jött szembe egy Europában eddig szűk körben ismert gyártó, a pekingi székhelyű TTA. A TTA más pályának tűnt: egyáltalán nincs fogyasztói drónjuk, kizárólag ipari eszközöket gyártanak és közel 10 éve mutatták be az első permeteződrónjukat, az általunk is megvásárolt TTA M6E-1 első verzióját. Ma már az ötödik generáció permetezi a földeket világszerte - főleg a drónipar hazájában, Kínában, az Egyesült Államokban, valamint Európában is dolgozik néhány darab. És persze fontos megjegyezni, hogy náluk ez a 10 literes tartályt felvívő modell a "kis" drón.

Kép: ttaviation.org

Persze kezdetben elég bevállalós döntésnek éreztem ilyen értékű eszközt Kínából látatlanban berendelni, de végül meggyőztem magam, és belevágtam.

Ha a legjobbak akarunk lenni, az elsők között kell vállalni a kockázatot - ismételgettem magamnak...

A drón önmagában igencsak kedvező árúnak tűnt, azonban hamar kiderült, hogy a talált ár nem tartalmazza az akkumulátorokat, a töltőt, valamint a szállítást, ami mondanom sem kell, igencsak megdobta a költségeket. Sőt akkor még nem is tettünk említést az ÁFA és a vám értékéről, valamint a vámügyintézés és raktározás költségeiről - az ezekhez kapcsolódó élményekről nem is beszélve.


A rendelést követően néhány héten belül számos dobozban érkezett meg a drón - nehezítve a folyamatot azzal, hogy nem egyidőben jött a töltő, az akksik, a pótalkatrészek és maga a madár. Izgalmas napok következtek, mivel hatalmas szerencsénkre éppen Európában turnézott a gyártó két kollégája, akik tanítgatták be a nyugat-európai nagyobb tételben vásárlókat a drón üzemeltetésére és karbantartására. Egy ilyen eszköz már nem játék, nem is használható a megfelelő gyári tréning elvégzése nélkül.

Kézbe véve a használati útmutatót, és összevetve a 3 napos tréning anyagával, nos nem mernék jó szívvel felszállni, ha csak az útmutatóhoz lett volna szerencsém - arról nem is beszélve, hogy talán a garancia is sérül, ha illetéktelenek kezekben zuhan a gép.

Persze a drónos repülés alapjai hasonlóak, mint egy kisebb gép esetében, azonban például a 20 Ah-s ipari gyorstöltőbe 14000 mAh-s akksikat dugni már közelsem ugyanaz, mint egy Phantom akksiját töltögetni a konyhában. Arról az élményről nem is beszélve, amikor egy kisebb új autó árát reptetjük néhány méter magasan... Meghatározott sorrendben kell a kábeleket bedugni, megnyitni az akksit, bedugni a töltőbe, és a töltés végeztével sem mindegy, milyen sorrendben választjuk le a feltöltött akksikat.


Tehát megjött a drón összes alkatrésze, a trénerek pedig a közeli országokban voltak, megszerveztük tehát a kiképzésemet, aminek részleteiről a következő cikkben mesélek majd.


Addig is jó repülést mindenkinek :)


1 147 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page